Veelgestelde vragen
Afspraken
Wij horen dit het liefst zo ver mogelijk vooruit van u zodat wij een andere patiënt blij kunnen maken met een afspraak bij een van onze zorgverleners.
Een afspraak die u via het patiëntenportaal heeft gemaakt kunt u via dit portaal ook verplaatsen of afzeggen. Alle andere afspraken kunt u annuleren door telefonisch contact op te nemen met de assistente.
- Kunt u niet komen op uw afspraak bij de huisarts: Belt u dan tenminste 2 uur van te voren om door te geven dat u niet kunt komen. Een andere patiënt kan dan worden ingepland.
- Kunt u niet komen op uw afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) of doktersassistente? Belt u dan minimaal 24 uur van te voren af.
Het gebeurt helaas regelmatig dat patiënten niet op afspraken verschijnen. Dit betekent dat iemand anders niet geholpen kan worden. Om het aantal niet-nagekomen afspraken terug te dringen hanteren wij het wegblijftarief van de Landelijke Huisartsen vereniging (LHV).
- Kunt u niet komen op uw afspraak bij de huisarts: Belt u dan tenminste 2 uur van te voren om door te geven dat u niet kunt komen. Een andere patiënt kan dan worden ingepland.
- Kunt u niet komen op uw afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) of doktersassistente? Belt u dan minimaal 24 uur van te voren af.
Indien u niet op uw afspraak bent verschenen wordt u gebeld of krijgt u een brief. Als u een 2e keer niet op uw afspraak bent zijn wij gerechtigd dit bij u te declareren. U krijgt een factuur thuis, let op, deze wordt niet vergoed door uw zorgverzekering!
- Bij niet aanwezig op een enkel consult bij huisarts of assistente: € 14,00
- Bij niet aanwezig op een dubbel consult bij huisarts of assistente: € 28,00
- Bij niet aanwezig op een consult bij de praktijkondersteuner: € 28,00
Onverwachte crisissituaties kunnen zich altijd voordoen; daar hebben wij alle begrip voor.
Herinnering afspraak
Binnen uw MGN omgeving kunt u instellen dat een herinnering van uw afspraak wenst te ontvangen. maakt u geen gebruik van MGN dan ontvangt u van ons een SMS op het bij ons bekende nummer. Heeft u geen SMS ontvangen en wil u dat wel of heeft u liever geen SMS dan kunt u dat doorgeven aan de assistente.
Huisartsenzorg valt onder de basiszorg en gaat niet af van uw eigen risico. Dat betekent dat u niet hoeft te betalen voor een bezoek aan of van de huisarts, assistente en praktijkverpleegkundige. Deze kosten worden gedekt door uw zorgverzekering.
Onderzoeken die op de praktijk worden uitgevoerd, vallen in principe ook onder de basiszorg. Wanneer een huisarts extra onderzoeken aanvraagt, medicatie voorschrijft, en/of u verwijst naar een specialist, gaan de kosten af van uw eigen risico.
Hieronder volgen een aantal voorbeelden van zorg die onder het eigen risico valt, en een overzicht van uitzonderingen hierop.
Eigen risico
- Bloedonderzoek; ook bij afname aan de praktijk
- Kweek (inclusief soatest)
- Uitstrijkje op advies van huisarts
- Biopt van huidplekje
- Medicatie*
- Bezoek aan specialist**
* Sommige medicatie wordt helemaal niet vergoed, en valt dus ook niet onder uw eigen risico. Deze medicijnen dient u dus standaard zelf te betalen.
** Indien u in het bezit bent van een verwijzing van de huisarts, gaat slechts een deel van de kosten af van uw eigen risico.
Uitzonderingen: geen eigen risico
- Uitstrijkje in verband met het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker
- Bloedafname aan de praktijk door middel van een vingerprik; bijvoorbeeld in verband met het meten van CRP (bij infecties/ontstekingen)
Overzicht tarieven
Voor bloedafname aan de praktijk, onderzoek van kweken, huidplekjes en uitstrijkjes werken wij samen met Star-SHL.
Bij twijfel of onduidelijkheid over kosten is het verstandig uw zorgverzekeraar te raadplegen. Bepaalde kosten kunnen variëren per ziekenhuis, behandelcentrum of laboratorium.